-16°C
Poniedziałek 19 Lutego 2018
Imieniny: Arnold, Józef, Konrada

Sztuka Dobro Czynna obraz Każdego roku, w okresie Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, w sieci pojawiają się
tysiące opinii na temat tej inicjatywy. Internet zalewa wówczas nie tylko fala pozytywnych słów, ale również hejtu. Pomysłodawcy akcji „Sztuka Dobro Czynna” postanowili wykorzystać te komentarze, aby niezależnie od intencji ich autorów wesprzeć działania fundacji. Specjalnie zaprojektowana maszyna przetworzyła internetowe opinie na temat
WOŚP i namalowała dzieło sztuki, które teraz można wylicytować. Całkowity zysk ze
sprzedaży obrazu zostanie przekazany na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Firmy zaangażowane w projekt „Sztuka Dobro Czynna” chciały udowodnić, że wszystkie treści
publikowane w Internecie, niezależnie od ich wydźwięku, można zamienić w coś dobrego.
W tym celu zaprojektowaliśmy robota, który przy pomocy algorytmu interpretującego wpisy
dotyczące WOŚP stworzył ten wyjątkowy obraz – mówi Mojca Tirš, dyrektor kreatwyna agencji
Cheil Poland, pomysłodawcy akcji.
Efekt końcowy projektu – obraz o wymiarach 200 x 200 cm – został podzielony na dwie części.
Jedna połowa obrazu została wystawiona na sprzedaż na oficjalnej aukcji Allegro
Charytatywni. Druga część obrazu zostanie przeznaczona na akcję crowdfundingową.
Do współpracy przy tworzeniu obrazu zaproszono beneficjentów WOŚP oraz osoby na co dzień
pracujące ze sprzętem ofiarowanym przez fundację, które wprawiły maszynę w ruch, czytając
do mikrofonu internetowe komentarze. Wśród nich znalazła się między innymi mama Nikoli
urodzonej z wadą serduszka, Ola i Krzysiek, którzy urodzili się jako wcześniaki, a dziś prowadzą
aktywne i szczęśliwe życie, a także rehabilitantka Martyna. Robot dobierał kolor farby
w zależności od przeczytanych słów, a jego ruch odzwierciedlał emocje, jakie te słowa w nich
wywoływały. Migawkę z realizacji projektu można obejrzeć na YouTube – link.
Na działanie robota wpływ miały trzy warstwy. Tekstowa, analizująca konstrukcję komentarza,
czyli np. liczbę wyrazów i znaków. Warstwa znaczeniowa, która odpowiadała za analizę
znaczenia słów, częstotliwość i lokalizację występowania wyrazów kluczowych. Trzecim
składnikiem była warstwa emocjonalna – tworzona na podstawie dźwięku z odczytu wpisu
przez beneficjentów WOŚP.
Nadzór artystyczny nad projektem sprawował Jakub Cikała z ASP w Katowicach, który był
jednocześnie współautorem algorytmu i wspólnie z firmą Netizens stworzył robota-malarza.
W akcję zaangażowała się również firma Brand24, która zebrała komentarze na temat WOŚP,
oraz agencja digitalowa WebTalk, która wsparła komunikację akcji.

Dodaj komentarz

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach portalu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego. Nim opublikujesz komentarz, zastanów się, czy jest on zgodny z zasadami dobrego wychowania i czy nie narusza dóbr osobistych innych osób. Pamiętaj, że zgodnie z art. 212 k.k. i art. 216 k.k. za przestępstwa zniesławienia i znieważenia grozi kara grzywny, kara ograniczenia lub pozbawienia wolności. Szanujmy się wzajemnie i nie zapominajmy, że internet jest częścią przestrzeni publicznej.


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Radio

Reklama