0°C
Piątek 17 Listopada 2017
Imieniny: Grzegorz, Salomea

ecommerce 1992280 960 720 Jak wynika z danych ARC Rynek i Opina, jedna czwarta użytkowników w wieku 57+ kupuje online, a jedna trzecia planuje zwiększyć wydatki na zakupy w Internecie. Rośnie także liczba osób w tej grupie wiekowej, które korzystają z nowoczesnych form płatności, np. za pośrednictwem telefonu. Jednak nie wszystkie firmy wykorzystują w pełni potencjał biznesowy generowany przez tę grupę użytkowników. Jak wynika z wyliczeń Nielsen Norman Group, przeprojektowanie strony internetowej, aby była ona tak samo łatwa w użytkowaniu zarówno dla młodszych, jak i starszych klientów, może zaowocować wzrostem poziomu sfinalizowanych transakcji nawet o 1/3.
Jak podaje agencja KERRIS, 70 proc. internautów w wieku powyżej 55 lat korzysta z Internetu każdego dnia. Z analiz przeprowadzonych przez firmę wynika, że sposób, w jaki osoby te korzystają  z Internetu, nie różni się znacznie od zachowania w sieci młodszych osób. Przykładowo społeczność użytkowników Facebooka w wieku 50+ wynosi już milion osób. Tak jak dla millenialsów, również dla pokolenia baby boomers i seniorów Internet oraz nowe technologie stanowią funkcjonalne narzędzia, ułatwiające codzienne życie.


Według opracowania ARC Rynek i Opinia, 25 trendów konsumenckich. Raport 2017., 35 proc. badanych w wieku 57+ chce wydawać więcej pieniędzy na zakupy w Internecie, zamiast w sklepach stacjonarnych, a w przyszłości chce to uczynić kolejne 17 proc. Internet służy tym osobom nie tylko do porównywania cen w sklepach. Obecnie do czwarta osoba w wieku 57+ robi zakupy online, co jest po prostu wygodniejsze niż nabywanie produktów stacjonarnie. Ta grupa docelowa jest również zainteresowana nowoczesnymi formami płatności. Co prawda, obecnie tylko 9 proc. badanych
w wieku 57+ płaci komórką za zakupy, ale w przyszłości chce to robić kolejne 14 proc. ankietowanych. Co ważne, to grono użytkowników, jest otwarte na cyfrowe wersje różnych grup produktów czy usług. Np. w przyszłości liczba seniorów, która czyta książki na elektronicznych czytnikach, ma wzrosnąć
z 20 do 30 proc.
– Warto zauważyć, że grupa starszych użytkowników sieci i usług internetowych, będzie w przyszłości charakteryzowała się największą dynamiką wzrostu, podczas gdy inne grupy wiekowe cechuje już duże nasycenie. Z danych CBOS wynika, że liczba właścicieli smartfonów w wieku 65+ wzrosła
z 6 proc. w roku 2015 do 14 proc. obecnie. Dla porównania, wśród pokolenia 35-44, liczby te wynosiły odpowiednio 69 i 75 proc. Widać więc wyraźnie, że dynamika wzrostu jest dużo mniejsza – mówi Marek Safiejko, CEO 9bits, firmy technologicznej specjalizującej się w tworzeniu aplikacji mobilnych
i rozwiązań technologicznych dla e-handlu.


Seniorzy chcą korzystać z e-usług, ale czy rynek jest gotowy?
Pojawia się jednak pytanie, czy strony internetowe i aplikacje, których odbiorcami są osoby w grupie wiekowej powyżej 55 lat, są dostosowane do ich potrzeb. Firma Nielsen Norman Group zaprosiła do przetestowania witryn internetowych dwie grupy użytkowników. W jednej z nich znaleźli się seniorzy, druga stanowiła grupę kontrolną w wieku 21-55 lat. Badanie pokazało duże różnice w sposobie, w jaki te dwie grupy korzystają z e-usług. Przykładowo, średni czas wykonania danej czynności za pośrednictwem strony wyniósł 7 min 49 sek. w grupie seniorów i ponad 2 min mniej w grupie kontrolnej. W starszej grupie większa była też ilość błędów napotykanych przez użytkowników, a jej członkowie częściej rezygnowali z dokończenia zadania, jeśli napotykali na trudności. Średnia ocena testowanych stron w skali od 1 do 7, wyniosła 4,1 w grupie starszych użytkowników i 4,6 w grupie kontrolnej.
– Najważniejsza i największa dysproporcja uwidoczniona w badaniu to jednak odsetek wejść na stronę, które zakończyły się pomyślnym dokończeniem procesu zakupowego. W grupie kontrolnej było to aż 74,5 proc., podczas gdy w grupie seniorów zaledwie 55,3 proc. Jak wynika z wyliczeń Nielsen Norman Group, przeprojektowanie strony internetowej, tak aby zapewniała równy komfort użytkowania młodszym i starszym klientom, może skutkować nawet 35 proc. wzrostem wskaźnika sfinalizowanych transakcji – komentuje Marek Safiejko, 9bits.


Przejrzystość i dobra architektura informacji
Jak wskazują eksperci, myśląc o projektowaniu dla starszych użytkowników, należy zwrócić przede wszystkim uwagę na przejrzystość sposobu, w jaki prezentowane są treści. Warto zadbać nie tylko  o odpowiednią wielkość czcionki, ale także o to, żeby jej kolor kontrastował z kolorem tła. Z kolei aktywne hiperłącza powinny być wyraźnie oddzielone od siebie, co zapobiegnie kliknięciu  w niewłaściwy link.
– Tak naprawdę dobrze zaprojektowany sklep online pomoże w przyciągnięciu i utrzymaniu klientów  z różnych grup wiekowych. Na przykład zadbanie o odpowiednią wielkość i czytelność czcionek docenią też użytkownicy z grupy 40+, którzy często używają okularów do czytania i korzystania  z komputera. Intuicyjność, dobra architektura informacji i rezygnacja z niepotrzebnych kroków,  z pewnością przełożą się korzystnie na ogólny odsetek finalizowanych zakupów – dodaje Marek Safiejko, 9bits.

 

 

Dodaj komentarz

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach portalu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego. Nim opublikujesz komentarz, zastanów się, czy jest on zgodny z zasadami dobrego wychowania i czy nie narusza dóbr osobistych innych osób. Pamiętaj, że zgodnie z art. 212 k.k. i art. 216 k.k. za przestępstwa zniesławienia i znieważenia grozi kara grzywny, kara ograniczenia lub pozbawienia wolności. Szanujmy się wzajemnie i nie zapominajmy, że internet jest częścią przestrzeni publicznej.


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Radio

Reklama