0°C
Piątek 17 Listopada 2017
Imieniny: Grzegorz, Salomea

cod liver oil omega 3 gel capsules 1391343958YCy By zapewnić dziecku zdrowie, zadbaj o całoroczną suplementację witaminy D!
Krótsze dni, niższe temperatury powietrza i coraz mniej słońca – może to oznaczać tylko jedno, przed nami jesień. Gdy wyjmujemy z szafy czapki i szaliki, intensywnie myślimy też nad tym, jak wzmocnić odporność. Okazuje się, że witamina D jest równie ważna dla budowania odporności jak witamina C. W Polsce deficyt witaminy D jest zjawiskiem powszechnym, niedobory występują w każdej grupie wiekowej. Trudno się dziwić, skoro z badań wynika, że aż 75% niemowląt i 94% dzieci po 1. roku życia otrzymuje niewystarczającą ilość witaminy D wraz z dietą1.


Wyjątkowe właściwości witaminy D
Do niedawna witamina D kojarzona była jedynie z korzystnym wpływem na kości i zęby. Naukowcy wykazali jednak, że pobudza ona także układ odpornościowy do walki z infekcjami. Bez niej limfocyty T pozostają uśpione i nie zapewniają odpowiedniej ochrony przed mikroorganizmami i wirusami2. Witamina D ma szereg zalet – nie tylko wpływa na odporność, ma także znaczenie w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym, zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe, sercowo-naczyniowe, cukrzycę, nadciśnienie, choroby autoimmunizacyjne, metaboliczne, a nawet depresję3. Warto pamiętać, że 1000 pierwszych dni życia dziecka, już od momentu poczęcia, ma fundamentalne znaczenie dla jego zdrowia teraz i w dorosłym życiu. W okresie tego intensywnego rozwoju i wzrostu niemowlę jest szczególnie wrażliwe na nadmiar lub niedobór składników odżywczych. Poprzez prawidłowe żywienie, dopasowane do potrzeb wrażliwego organizmu, rodzic ma realny oraz długotrwały wpływ na zdrowie dziecka teraz i w przyszłości.


Źródła witaminy D
W organizmie może pochodzić ona z trzech źródeł – pierwsze to synteza skórna, do której dochodzi pod wpływem promieni słonecznych. W klimacie, w którym znajduje się Polska, trudno o wystarczającą ilość syntetyzowanej witaminy D4. Zwłaszcza że latem rodzice stosują u dzieci kremy z filtrem, unikają mocnego słońca, natomiast w okresie jesienno-zimowym słońca jest na tyle mało, że synteza witaminy D w skórze właściwie nie zachodzi. Drugim źródłem witaminy D jest dieta. Ta stosowana jesienią powinna być bogata w produkty zawierające witaminę D i nie powinno brakować w niej składników zawierających inne, cenne witaminy oraz składniki mineralne. Witaminę D znajdziemy w tłustych rybach (takich jak makrela, łosoś, pstrąg, śledź), żółtku jaja oraz produktach wzbogaconych w witaminę D, takich jak mleczne kaszki dla niemowląt i małych dzieci czy mleko modyfikowane. Aby zapewnić dziecku dzienną dawkę witaminy D bez stosowania produktów wzbogacanych, musiałoby ono zjadać ogromne ilości wymienionych produktów – kilkaset gramów ryb morskich, kilkadziesiąt jaj kurzych, kilka kilogramów sera żółtego, kilkanaście litrów mleka krowiego dziennie. W związku z tym w celu uniknięcia niedoborów konieczne jest włączenie trzeciego źródła witaminy D czyli suplementacji.


Uzupełnienie jesiennych deficytów
Według zaleceń dla Europy Środkowej niezależnie od sposobu karmienia i pory roku dzieci od urodzenia do 3. roku życia powinny mieć suplementowaną witaminę D w następujących dawkach:
400 IU (10 μg) dla noworodków i niemowląt do 6. miesiąca życia,
400-600 IU (10-15 μg) dla niemowląt między 6. a 12. miesiącem życia, w zależności od dawki witaminy przyjmowanej z pożywieniem,
600-1000 IU (15-25 μg) dla dzieci po 1. roku życia, zależnie od masy ciała, w miesiącach wrzesień-kwiecień, a przez cały rok, jeśli nie jest zapewniona efektywna synteza skórna witaminy D w miesiącach letnich5.
Górna bezpieczna całkowita dawka dobowa witaminy D wynosi 1000 IU (25 μg) dla niemowląt oraz 2000 IU (50 μg) dla dzieci w wieku od roku do 10 lat6. Niestety brak regularnej suplementacji witaminy D to od wielu lat kluczowy problem w Polsce. Badania wykazały, że wraz z wiekiem niemowlęcia obniża się częstość suplementacji oraz stosowane są nieodpowiednie dawki. Skutkuje to niedoborami – badania biochemiczne potwierdzają wysoki wskaźnik niedoboru witaminy D już u niemowląt7.


Witamina D nie tylko dla dzieci
Warto edukować rodziców o roli witaminy D. Wiele mówi się o tym, że stosowanie suplementów witaminowych nie zawsze jest korzystne dla zdrowia, jednak witamina D jest tutaj wyjątkiem. Z uwagi na fakt, że deficyty witaminy D dotykają wszystkich, zaleca się jej suplementację w każdej grupie wiekowej. Witamina D ma znaczenie dla zdrowia dziecka jeszcze w okresie ciąży, a nawet wcześniej. O suplementacji powinny pamiętać więc kobiety w ciąży, a nawet planujące ciążę. Zwłaszcza że kobiety ciężarne należą do grupy zwiększonego ryzyka niedoboru witaminy D.
Więcej informacji na temat witaminy D można znaleźć na stronie edukacyjnego programu „1000 pierwszych dni dla zdrowia”: www.1000dni.pl.

1. Weker H. i wsp.: „Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku od 5. do 36. miesiąca życia – badanie ogólnopolskie 2016 rok”, przeprowadzone przez Instytut Matki i Dziecka we współpracy z Fundacją NUTRICIA, 2017.
2. Badanie Carstena Geislera z Międzynarodowego Wydziału Zdrowia, Immunologii i Mikrobiologii Uniwersytetu Kopenhaskiego opublikowane na łamach pisma Nature Immunology.
3. http://www.czytelniamedyczna.pl/5245,wplyw-witaminy-d-na-organizm-czlowieka.html
4. Płudowski P.: „Nowe spojrzenie na witaminę D” [w:] Standardy Medyczne Pediatria, nr 5, 2013.
5. Płudowski P., Kaczmarewicz E. i wsp.: Wytyczne suplementacji witaminą D dla Europy Środkowej: Rekomendowane dawki witaminy D dla populacji zdrowej oraz dla grup ryzyka deficytu witaminy D. Endokrynol. Pol. 2013; 64 (4).
6. http://www.espghan.org/fileadmin/user_upload/guidelines_pdf/Hep_Nutr/vitamin_D.pdf
7. Raport z badania „Ocena sposobu żywienia i stanu odżywiania niemowląt w wieku 6 i 12 miesięcy w populacji polskiej”; Instytut – Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka, Warszawa 2012.

 

Dodaj komentarz

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach portalu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego. Nim opublikujesz komentarz, zastanów się, czy jest on zgodny z zasadami dobrego wychowania i czy nie narusza dóbr osobistych innych osób. Pamiętaj, że zgodnie z art. 212 k.k. i art. 216 k.k. za przestępstwa zniesławienia i znieważenia grozi kara grzywny, kara ograniczenia lub pozbawienia wolności. Szanujmy się wzajemnie i nie zapominajmy, że internet jest częścią przestrzeni publicznej.


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Radio

Reklama